Op de motor naar Denemarken

dag 1 - dag 2 - dag 3 - dag 4 - dag 5 - dag 6 - dag 7 - dag 8 - dag 9 - dag 10 - dag 11 - dag 12
Warning: strtotime() [function.strtotime]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /www/mireilleschaap.nl/denemarken2009/verhaal.php on line 28

Warning: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /www/mireilleschaap.nl/denemarken2009/verhaal.php on line 29

Warning: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /www/mireilleschaap.nl/denemarken2009/verhaal.php on line 30

→ Je bent nu in dag 2: zondag, 2009-08-16

Zondags was het lekker rustig op de weg. Ons eerste stuk richting Duitsland ging langs Zwolle en Emmen. De motor had er goed zin in en we gingen dus met een flinke snelheid, waardoor je goed moest oppassen voor de wind die elke beweging met de helm bestrafte. Eenmaal in Duitsland was het nog stiller op de snelweg, dus onze snelheid kon opgevoerd worden naar 170 ~ 180 km/u. Door de windweerstand is dat erg intensief en vermoeiend rijden, maar het scheelt toch aanzienlijk in de reistijd.

Meppen

In de buurt van Meppen kregen we te maken met een omleiding, waardoor we toch afgeremd werden en we waren gedwongen langs een provinciale weg te rijden, door een aantal dorpjes heen. Dat was een goede gelegenheid om benzine te tanken en de bandenspanning te controleren. De bandenspanning is van belang als je met veel gewicht snel door de bocht gaat, dus vooral in de stad. Harde banden rijden echter wel iets minder comfortabel. De bandenspanning was al een heel poosje niet meer gecontroleerd, dus dit was een prima moment. Helaas! Tijdens het oppompen begaf het ventiel van het achterwiel het… De lucht stroomde er langzaam uit. Verder reizen was dus geen optie. Omdat het zondag was, waren ook alle garages dicht. We konden nog wel rijden op de motor en besloten dus een camping te zoeken. We kwamen terecht op zo’n degelijke Duitse camping, waar mensen niet kamperen maar waar halve huizen geplaatst worden. Toch kwam de rust eigenlijk wel goed van pas.

Evert vroeg aan de campingbaas of er garages in de buurt waren, met enig gebrekkig Duits en een GPS, op de motor, in een kort broekje met grote motorkisten — het zal wel een wat merkwaardige indruk gewekt hebben, maar het was te warm om in een motorbroek terug te lopen. Door de hulp van de campingbaas konden we een garage lokaliseren, waar Evert de motor achterliet om hem de volgende ochtend te kunnen laten repareren. Als de band ’s nachts verder leeg zou lopen, stond de motor alvast bij een garage.

Meppen is niet eens zo’n slechte plek om te stranden. De avond hebben we goed besteed met een heel mooi en lekker ijsje, buiten op een terrasje bij een ijssalon. Daarna hebben we in de bioscoop met de toepasselijke naam ‘Germania Lichtspiele’ de spannende actiefilm ‘G.I. Joe: Geheimauftrag Cobra’ gekeken, in het Duits — en we konden het nog volgen ook!

De ochtend erop wandelde Evert naar de garage. Ze konden hier jammer genoeg niets doen voor motorbanden. Gelukkig wisten ze wel een bandenspeciaalzaak vlakbij. De band was gedurende de nacht niet veel verder leeggelopen, dus daar kon naartoe gereden worden. Het wiel werd eruit gehaald, het probleem werd opgelost, en even later was de motor weer klaar voor actie. Mireille had in en bij de tent al wat opgeruimd. Nu dan — we konden weer verder, richting Denemarken!

Vorige Volgende